Εκπαίδευση στο ψυχόδραμα

 

Στον χώρο Μικρό φως, ξεκινάει ένα νέο πρόγραμμα εκπαίδευσης στην μέθοδο του Ψυχοδράματος, από τον Σεπτέμβριο του 2025, σε συνεργασία με το Szenen Institute for psychodrama, πιστοποιημένο μέλος της  FEPTO (Federation of European Psychodrama Training Organizations) και υπό την εποπτεία (και με τη συνεργασία) του Stefan Flegelskamp, διευθυντή του ινστιτούτο για το ψυχόδραμα Szenen, στην Γερμανία.

Η εκπαιδευτική ομάδα είναι μια ομάδα που θα δημιουργηθεί με στόχο την εκπαίδευση στην μέθοδο του ψυχοδράματος και αφού συσταθεί, θα είναι κλειστή με στόχο την συνοχή της ομάδας, την δημιουργία ασφάλειας και την καλύτερη επίτευξη του εκπαιδευτικού στόχου.

Η εκπαίδευση είναι ομαδική -βιωματική και θεωρητική- και συγχρόνως προσανατολισμένη στις ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε εκπαιδευόμενου, με σεβασμό στον ρυθμό του.

Η εκπαίδευση συμβαίνει μέσα σε ένα κλίμα ασφαλείας, με σεβασμό στο πλαίσιο και στην φροντίδα των ανθρώπων. Το ψυχόδραμα το οποίο διδάσκεται έχει ως προτεραιότητα την δημιουργία αίσθησης ασφάλειας στα άτομα που θα το δεχτούν και την ουσιαστική φροντίδα τους μέσω της σύνδεσης μαζί τους και του σεβασμού των αναγκών και του ρυθμού τους. Αυτές είναι και οι βασικές αξίες- τόσο εργασιακές όσο και ζωής- των υπεύθυνων του προγράμματος και του τρόπου που  εκπροσωπούν την φιλοσοφία του ψυχοδράματος.

Η διάρκεια των σπουδών είναι το ελάχιστο 4 χρόνια σύμφωνα με τα κριτήρια της FEPTO – Federation of Psychodrama Training Organisations.

Τοποθεσία:

Η εκπαίδευση θα λάβει χώρα στον χώρο “Μικρό φως”, Ψηλορείτου 11 Καλλιθέα.

Πότε:

Η εκπαίδευση θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο του 2025. Οι εκπαιδευτικές συναντήσεις γίνονται ένα σαββατοκύριακο κάθε μήνα,  διάρκειας 16 εκπαιδευτικών ωρών. Οι ημερομηνίες για την χρονιά 2025-2026 που έρχεται έχουν οριστεί. Σε κάθε περίπτωση, η συχνότητα και οι ημερομηνίες των συναντήσεων μπορεί να προσαρμοστεί στις ιδιαίτερες ανάγκες της τελικής ομάδας που θα συσταθεί.

Προϋποθέσεις συμμετοχής στην εκπαίδευση:

  • ελάχιστο όριο ηλικίας 23 έτη
  • συμμετοχή σε ένα τουλάχιστον βιωματικό εργαστήρι γνωριμίας και εισαγωγής στην εκπαίδευση
  • εισαγωγική συνέντευξη με τους υπεύθυνους του προγράμματος
  • ψυχική ανθεκτικότητα.

Διάρκεια:
Η Εκπαίδευση στην Ψυχοδραματική μέθοδο διαρκεί τουλάχιστον τέσσερα χρόνια και τα κριτήρια που χρειάζεται να συμπληρωθούν για να λάβει κανείς τον τίτλο του ψυχοδραματιστή-συντονιστή ομάδας ή του ψυχοδραματιστή-ψυχοθεραπευτή είναι συγκεκριμένα και προσαρμασμένα στα εκπαιδευτικά πρότυπα του οργανισμού της FEPTO-Federation of Psychodrama Training Organisations που δίνει και εγκρίνει τα ψυχοδραματικά πτυχία. 

ΚΡΙΤΗΡΙΑ
Για να γίνει κανείς ψυχοδραματιστής/στρια  χρειάζεται να συμπληρώσει ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα τουλάχιστον  880 ωρών, σύμφωνα με τα κριτήρια της FEPTO.

Οι ελάχιστες ώρες εκπαίδευσης είναι 720, ο ελάχιστος αριθμός ωρών εξάσκησης στο ψυχόδραμα είναι 160 και η ελάχιστη διάρκεια της εκπαίδευσης στο ψυχόδραμα είναι 4 χρόνια.

Στο συγκεκριμένο προγραμμα οι ώρες εκπαίδευσης είναι 1065 και χωρίζονται ως εξής:

  • Αυτογνωσία και εκπαίδευση ρόλων, ψυχοδραματική βιωματική εμπειρία. Δηλαδή εξοικείωση των σπουδαστών με τον ρόλο τους ως μέλη της ομάδας, ως πρωταγωνιστών και ως βοηθητικών «εγώ» αλλά και παράλληλη εργασία με τα προσωπικά ψυχικά και σχεσιακά προβλήματα.
  • Θεωρία και Μεθοδολογία, εκμάθηση θεωρίας και ψυχοδραματικών τεχνικών μέσα από σεμινάρια ή εργαστήρια και δραστηριότητες με τον εκπαιδευτή με επίκεντρο τις θεωρίες και τις τεχνικές.
  • Εκπαίδευσης στην εφαρμογή των τεχνικών και εξάσκησης. Χρόνος που αφιερώνεται στην εξάσκηση των σπουδαστών στον ρόλο του συντονιστή ή του συνσυντονιστή καθώς συγχρόνως διεκπεραιώνουν την πρακτική τους.
  • Επίβλεψη και εποπτεία : Κατά την διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, χρειάζεται οι εκπαιδευόμενοι να παρακολουθήσουν συνεδρίες με έναν επόπτη, που συνεργάζεται ως συντονιστής ή συνσυντονιστής εκτός του εκπαιδευτικού του ιδρύματος έχοντας ως επίκεντρο την ψυχοδραματική σχέση μεταξύ του πελάτη και του ασκούμενου ψυχοδραματιστή (είτε ατομικής είτε ομαδικής συνεδρίας)
  • Πρακτική άσκηση και ομάδες εργασίας, εντός και εκτός εκπαιδευτικής ομάδας.

Επισκόπηση της δομής της εκπαίδευσης:

Αυτογνωσία και εκπαίδευση ρόλων 210 ώρες ( 150 + 60)

Θεωρία 108 ώρες ( 56 + 52)

Μεθοδολογία 190 ώρες ( 70 + 120)

Θεωρία/μεθοδολογία και ομάδες εργασίας 160 ώρες ( 60 + 100)

Εκπαίδευση εφαρμογών 60 ώρες

Εξάσκηση – πρακτική άσκηση 170 ώρες

Εποπτεία 107 ώρες

Καταγραφή και αξιολόγηση (συμπεράσματα) 60 ώρες

Σύνολο

1065 ώρες

Όλες οι ώρες αναφέρονται σε ώρες (60 λεπτά)


Για την απόκτηση του τίτλου η/ο εκπαιδευόμενη/ος αφού έχει ολοκληρώσει τα ανωτέρω και μετά τον συντονισμό της ψυχοδραματικής ομάδας στα πλαίσια της πρακτικής του, χρειάζεται να συγγράψει μια εργασία και τέλος θα γίνει μία τελική αξιολόγηση από τους εκπαιδευτές σε μία τελική συνάντηση ολοκλήρωσης του προγράμματος.

ΠΟΙΟΙ
Για να λάβει κανείς μέρος στην ψυχοδραματική εκπαίδευση χρειάζεται να πληροί τα παρακάτω κριτήρια:

  1. Ελάχιστο όριο ηλικίας τα 23 έτη
  2. Πτυχίο ανώτερης εκπαίδευσης
  3. Παρακολούθηση ή προοπτική παρακολούθησης σε κάποια μαθήματα ψυχολογίας.
  4. Συμμετοχή σε ένα τουλάχιστον βιωματικό εργαστήρι γνωριμίας και εισαγωγής στην εκπαίδευση
  5. Εισαγωγική συνέντευξη με τους υπεύθυνους του προγράμματος
  6. Επαγγελματική πείρα ή προοπτική να είναι σε θέση να αποδείξει 2 χρόνια πρακτικής στο επαγγελματικό τομέα που πρόκειται να χρησιμοποιήσει το ψυχόδραμα.
  7. Ψυχική ανθεκτικότητα.

Περισσότερες πληροφορίες τηλεφωνικά με τους υπεύθυνους προγράμματος:

Ηλιάννα Πεσσάρη 6938165911 και iliannapessaris@gmail.com.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Εδώ θα βρείτε την αναλυτική δομή του προγράμματος και περισσότερες πρακτικές πληροφορίες:

Δομή και Πληροφορίες εκπαίδευσης στο Ψυχόδραμα, Μικρό φως

 

 

 

 

 

Υπεύθυνοι προγράμματος και συνεργάτες:

Ηλιάννα Πεσσάρη

Από μικρή, θυμάμαι να ονειρεύομαι να γίνω ψυχολόγος και να δουλεύω με ανθρώπους. Κάθε μέρα της δουλειάς είναι ένα δώρο, η κάθε συνάντηση είναι μία ευκαιρία μοιράσματος, ανάπτυξης και γνώσης μέσα από την αλληλεπίδραση. Βασική φιλοσοφία της δουλειάς μου είναι η αυθεντική συνάντηση και σχέση με τους ανθρώπους και η προσπάθεια μου να δίνω αξία στα καθημερινά θαύματα, σε όλα όσα υπάρχουν μέσα μας, και να ξεκινώ την ματιά μου, βλέποντας πρώτα το φως μέσα στο σκοτάδι -ακόμα κι όταν αυτό είναι πολύ μικρό. Βασική μου επιθυμία είναι να στέκομαι με διαύγεια στον αγώνα για ζωή, συνοδεύοντας τον και δημιουργώντας χώρο για έκφραση.

Πιο πρακτικά λοιπόν, τελείωσα την Ελληνογαλλική Σχολή Αγίας Παρασκευής το 2004. Είμαι απόφοιτη του τμήματος Φ.Π.Ψ. Πρόγραμμα Ψυχολογίας, στη Φιλοσοφική σχολή του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (2009). Έχω ειδικευτεί στο κλασικό Ψυχόδραμα του Moreno (2009-2013) στο Ψυχοδραματικό Κέντρο Ανάπτυξης της Προσωπικότητας (Ψ.Υ.Κ.Α.Π.)

Από το 2014 ξεκίνησα τη λειτουργία του Χώρου Ψυχοθεραπείας και Ψυχοδράματος, Προσωπική Ανάπτυξη, στην Αθήνα, όπου διεξάγω ομαδικές και ατομικές συναντήσεις ψυχοθεραπείας, ψυχοδράματος, πάντα κοιτώντας ολιστικά τον άνθρωπο.

Περισσότερα θα βρείτε εδώ


Stefan Flegelskamp

Head of Szenen Institute and Interplay International Institute for humanistic Psychotherapy for children

work experience

1990 – 1991 diploma social worker in “assisted living” for addicts
conceptual development and realization of a residential project for addicted women
social work management of three residential communities

1992 – 2000 Group psychotherapist at the Altburg specialized clinic
management of individual, group and family therapies
management of an indicative men’s group
mevelopment of a gender-specific concept

since 1996 freelance work in supervision and training and advanced education

2000 – 2008 head of department at the Herman-Josef-Haus Urft

2000 – 2008 head of department at the Herman-Josef-Haus Urft
Head of four intensive care groups for traumatized children
Management of the outpatient family crisis help FAM
Head of the curative education and therapy department
Concept development, staff training, development of a parent training program according to resource- and solution-oriented methods

Implementation of individual and group therapies with children and their parents

2008 head of Szenen Institut for Psychodrama, trainer and supervisor

2012-2019 training for psychodramatherapist for children in Gaza Palestina

2017-2019 trauma stabilization for refugee families ( EBTS ) innovation project Erasmus

2021 founding Interplay International Institute for humanistic psychotherpy for children

education and training

1985-1889 diploma social worker at the University of Cologne

1992 – 1997 Training as a psychodrama trainer at the Szenen-Institut Bonn

1997 psychodrama trainer for aduls

1999 Licence to practice as a child and adolescent psychotherapist

1999 permission to practice medicine in the field of psychotherapy “Heilpraktiker (Psychotherapy)

2004 – 2006 Training as a psychodrama – child therapist

2006 Psychodrama – Child therapist

2008 psychodrama trainer for children and youth